Kosmetisk næseoperation

Afhængig af de ønsker, du måtte have til næsens udseende, er operationen tilrettelagt til netop dig. En mindre operation kan laves via små snit inde i næsen. Har du tidligere gennemgået en kosmetisk næseoperation vil der som oftest lægges et lille snit under næsetippen, der typisk heler nydeligt sammen uden mærkbar ardannelse. Læs mere her på siden: Kosmetisk næseoperation

Man kan forvente, at resultatet af en kosmetisk næseoperation holder i mange år. Man skal dog være opmærksom på, at holdbarheden varierer fra patient til patient, og at næsen og huden, der dækker, kan ændre sig lidt med tiden.
På Lift Clinic foretages operationen i fuld bedøvelse. Nogle dage inden operationen modtager du en e-mail med informationer om mødetid, faste og andre praktiske forhold.

Operationstiden er typisk mellem 1,5 til 2 timer.

Prisen på en kosmetisk næseoperation afhænger af operationen type og omfang. Prisen starter fra 35.000 kr. Se alle vejledende priser her på siden.

På Lift Clinic kan du låne til din kosmetiske næseoperation rente- og gebyrfrit. Du kan således dele betalingen op i mindre bidder uden at skulle betale ekstra for operationen. Vi tilbyder finansieringsløsningen i samarbejde med Resurs Bank, og du kan lave en låneansøgning her på siden.

Det er individuelt, hvor mange smerter man oplever efter en sådan operation. Langt de fleste oplever ingen eller milde smerter.

Det er normalt, at man oplever ømhed i området de første par uger efter operationen. Næsen vil føles stiv i flere måneder efter operationen, og du kan få blå mærker under øjnene og forbigående følelsesløshed af fortænderne i overmunden. Indtag smertestillende håndkøbsmedicin, hvis du har brug for det. Som standard lægges der en recept til dig på Bonyl/Ipren og Panodil.

Du kan genoptage stillesiddende arbejde derhjemme efter et par dage. Vi anbefaler 14 dages sygemelding; Så vil alle bandager og plastre være taget af, inden du møder tilbage på arbejdet.

Du kan forvente at se det endelige resultat af en kosmetisk næseoperation efter ca. 6 måneder. Der kan i nogle tilfælde gå op til 1 år, før man kan se det endelige resultat.

På Lift Clinic kan vi ikke tilbyde en kosmetisk næseoperation til personer med en BMI på over 30. Det skyldes, at der er større risiko forbundet med operationen og bedøvelsen.

Dagen inden operationen skal du fjerne dine hår i næsen med en trimmer og barbere dig. Både overskæg og fuldskæg skal barberes ned til maksimalt 3 mm stubbe. På operationsdagen for din kosmetiske næseoperation bedes du tage et brusebad med grundig sæbevask af ansigt og hår. Synlige piercinger i ansigtet tæt på operationsområdet bedes du fjerne.

Du skal stoppe med rygning og e-cigaretter 6 uger før og 6 uger efter operationen, da der er højere risiko for lungeproblemer, nedsat sårheling og infektioner efter operationen. Starter du med at ryge igen, anbefales det tidligst 6 uger efter operationen af hensyn til sårheling og det bedst mulige resultat. Man kan godt bruge rygestopmedicin (nikotinplaster og nikotin-tyggegummi).

Hvis du drikker mindre end 7 genstande pr. uge som kvinde og mindre end 14 genstande pr. uge som mand har du en lav risiko for at blive syg som følge af alkoholindtag i forbindelse med din operation. Vi anbefaler, at du i dette tilfælde helt stopper med alkoholindtag 4 uger før operationen for at mindske risikoen for komplikationer som infektion, blødning og dårlig sårheling.

Man vil typisk være klar til at tage hjem 2-3 timer efter operationen. I nogle tilfælde vil vi anbefale, at du er er indlagt en enkelt nat, så vi kan holde godt øje med dig efter operationen. Dette besluttes til forundersøgelsen.
Det er helt normalt, at det bløder en smule efter en kosmetisk næseoperation. Spyt altid eventuelt blod ud for at undgå kvalme og opkast. Oplever du kraftig blødninger fra næsen bedes du kontakte din kirurg eller klinikken.
Det er forventeligt, at næsen er hævet i op til 3-4 måneder efter indgrebet. Færdig indheling efter ca. 12 måneder.
Det er helt normalt, at der forekommer blå mærker og misfarvning af området omkring næsen. Dette vil typisk aftage inden for et par uger.

Du må i de første 3 måneder ikke pille næse, og du skal desuden undgå slag og stød mod din næse. Briller må ikke hvile direkte på næsen før 6 uger efter operationen.

For at skabe et så stabilt resultat som muligt vil du få skinner på og måske også inde i næsen, som du skal gå med i de første 14 dage efter operationen.

Det er vigtigt, at du ikke får hovedet under hjertehøjde det første døgn. Læg med fordel et par ekstra puder i ryggen.

Du kan forsigtigt tage brusebad med det samme efter din operation Din næse må ikke blive våd de første 14 dage, og indtil skinnerne er taget af. Så tag kun brusebad fra ansigtet og ned. Undgå sauna, dampbade og svømmehal de første 4 uger efter operationen – operationssårene skal først være helet, dvs. ingen synlige sårskorper.
Du kan langsomt begynde at træne eller dyrke sport efter 2 uger. Du kan gå ture, når du vil.
Du må selv køre bil dagen efter operationen, hvis du føler dig klar til det. Du må ikke køre bil, hvis du tager stærk smertestillende medicin.
  • Det første døgn efter en kosmetisk næseoperation bør du have hovedet over hjerteniveau; også når du sover. Spyt altid eventuelt blod ud for at undgå kvalme og opkast.
  • Du må IKKE pudse næse i 2 uger efter en kosmetisk næseoperation. Nys/host med åben mund.
  • Indtag smertestillende håndkøbsmedicin, hvis du har brug for det.
  • Undgå alkohol, dampbade, sauna og svømmehal i ca. 4 uger efter en kosmetisk næseoperation.
  • Du må ikke pille næse i de første 3 måneder efter en kosmetisk næseoperation, og du skal desuden undgå slag og stød mod din næse.
  • Det er vigtigt, at du holder næsen ren efter operationen ved at skylle den 2 gange dagligt med lunkent postevand med salt i. Du må starte med at skylle, når dine skinner er fjernet, 14 dage efter indgrebet.

Skylning af næsehulen med saltvand:

Det anbefales at skylle næsehulen for at fjerne skorper. Begynd dagen efter operationen og skyl 1-2 gange dagligt, hyppigst i starten. Vi anbefaler, at du køber en næseskyllekande, der hedder FLO Sinus Care på apoteket til at skylle med. Saltvandsblanding: Bland ¼ liter stuetempereret postevand (KUN i Danmark, i udlandet skal vandet koges forinden) med 1 lille teskefuld salt.

Anvendelse:
Du stiller dig over håndvasken og bøjer hovedet forover, mens munden holdes lukket. Flaskens tud føres op til det ene næsebor, så det slutter tæt. Vend hovedet på skrå til den modsatte side og hold hagen ind mod brystet. Herefter klemmes forsigtigt flere gange på flasken, så vandet løber ud af det andet næsebor. Skift til den anden side. Pas på med at trykke for hårdt, så kan det gøre ondt i ørerne.

OBS! Skal du rejse til udlandet, eller har du privat brøndboring, skal du bruge sterilt vand eller vand, der er kogt forinden.

Vi anbefaler, at du smører arret med plejeproduktet IS Clinical SHEALD Recovery Balm 1-2 gange om dagen, når såret er helet op og skorpen er faldet af. Cremen stimulerer dannelsen af nye hudceller, afhjælper tør hud, fremmer en hurtig heling og forebygger uskøn ar-dannelse. Vi anbefaler, at du som minimum smører dine ar i 3 måneder. Det kan dog være effektivt at smøre arrene i op til 6 måneder efter operationen.

Derudover er det utrolig vigtigt, at du beskytter dine ar mod sollys de første 12 måneder. Vi anbefaler, at du bruger solcreme med solfaktor 50.

Størrelsen og synligheden af arrene afhænger af operationen type, så dette vil variere. I de fleste tilfælde vil man få usynlige eller meget diskrete ar efter en kosmetisk næseoperation.

Arrene vil i starten være røde og meget synlige, men dette vil aftage i månederne efter operationen. Det kan tage et år før, at arrene er blegnet og helet helt. Der er en lille risiko for, at man kan få grimme og skræmmende ar.

Det er individuelt, hvordan ar heler, og har du tidligere haft problemer med ardannelse og grimme ar, så kan du også forvente det ved denne operation. Det er derfor vigtigt at oplyse om dette til forundersøgelsen.
Nej, det er ikke farligt at få en kosmetisk næseoperation, men ved alle kirurgiske indgreb så er der en lille risiko for komplikationer, og dem tager vi selvfølgelig højde for her på Lift Clinic. Til forundersøgelsen vil vi informere dig om de risici, der er forbundet med operationen.
I langt de fleste tilfælde er det ikke muligt at få en kosmetisk næseoperation betalt af det offentlige, da det vil blive vurderet som en “kosmetisk indikation”. Desuden kan vi hos Lift Clinic ikke tilbyde nogen former for operationer med henvisning fra det offentlige.