Mandlig brystudvikling

Brystreduktion
for mænd

Alle mænd har en smule kirtelvæv i brystet. Hos nogle mænd begynder det at vokse af forskellige årsager. Mandlig brystudvikling også kaldet gynækomasti, kan korrigeres med en operation og/eller fedtsugning.

Brystudvikling hos mænd forekommer i alle aldersgrupper og hæmmer ofte personen meget. Mange tror, at de er alene om problemet, men det er en af de mest almindelige plastikkirurgiske indgreb for mænd. Det ses ofte på begge sider, men der kan være en forskel fra den ene til den anden side. Hvis det kun ses på den ene side, skal du undersøges hos egen læge for evt. sygdom, før du kan opereres hos os. Gynækomasti skyldes en ubalance mellem mandlige og kvindelige kønshormoner. Det kan være en direkte konsekvens af din egen hormonproduktion eller pga. bivirkninger fra forskellige medikamenter. Operation for mandlig brystudvikling er til dig; Hvor brysterne er vokset i puberteten, hvor brysterne hænger efter et vægttab eller hvor brysterne er vokset af ukendt årsag.

Brystreduktion mænd

1-3 timer efter operationen

1-2 timer

Operationen

Brystet består af en kombination­ af fedtvæv og brystkirtel. Hvis det primært består af fedtvæv, kan en fedtsugning alene give et acceptabelt resultat. Kirtelvævet vil typisk blive reduceret, men ikke fjernet. Dette betyder også, at der ved denne operations­teknik er en lidt større risiko for, at problemet vender tilbage.

Hos nogle er der en stor kirteldannelse, som en fedtsugning alene ikke kan fjerne. Her anvender vi typisk en kombination af fedtsugning og åben kirurgi, hvor fedtvævet fjernes ved en fedtsugning, imens kirtlen fjernes­ gennem et snit langs underkanten af brystvorten. Der efterlades en smule kirtelvæv direkte under brystvorten, så brystvorterne ikke kommer til at vende indad. Derfor er der ved denne operationsteknik en lille risiko for, at der igen kan komme stimulation af det tilbageværende kirtelvæv.

Specielt hos personer der har været overvægtige, eller hvor kirtel­udviklingen er massiv, kan der blive et problem med overskydende hud, når kirtelvævet fjernes. Derfor kan der i nogle tilfælde være behov for en fjernelse af overskydende hud i forbindelse med operationen.

Mandlig brystudvikling

Ved forundersøgelsen gennemgår du sammen med din kirurg mulige årsager til din gynækomasti, og I tager stilling til, hvilken type operation der vil give det bedste resultat hos dig.

Årsager

Årsager til gynækomasti kan være:

• Hormoner i puberteten
  • Svær overvægt
  • Anabolske steroider
  • Anden sygdom i de hormonproducerende kirtler

Brystudviklingen skal være af et vis omfang, før vi kan anbefale en operation for gynækomasti. Da brystudviklingen består af en kombination af fedtvæv og kirtelvæv, anbefaler vi, at overvægtige patienter forsøger at tabe sig, inden man eventuelt overvejer kirurgi.

Ved forundersøgelsen gennemgås dine helbredsoplysninger af plastikkirurgen. Hvis du får blodfortyndende medicin, skal du holde pause med dette 4 uger inden og efter operationen. Dette kan være medicin indeholdende acetylsalicylsyre, såsom aspirin, kodimagnyl, hjertemagnyl eller børnemagnyl.

Du må heller ikke indtage produkter, der indeholder ginseng, Q 10, fiskeolie og E-vitamin. Det er også vigtigt at oplyse, om du er allergisk over for nogle typer af medicin, plastre eller fødevarer. Det er ligeledes vigtigt at fortælle din plastikkirurg, om du tidligere har haft problemer med ar eller lignende, og om du har sygdomme og lidelser.

På operationsdagen er det af hensyn til infektionsrisikoen vigtigt, at du tager et brusebad med grundig sæbevask af ansigt og hår.

Ved en operation fjernes næsten alt kirtelvæv, så du kan forvente, at problemet er fjernet permanent. Det kan dog hos enkelte ses, at kirtelvævet begynder at vokse igen, så man senere kan have behov for at gentage operationen.

Nedenfor kan du læse de komplikationer, der kan ses ved en sådan operation.

• Føleforstyrrelser: Efter operationen er der ofte føle­forstyrrelser i operationsområdet, eventuelt med nedsat følesans i brystvorten. Føleforstyrrelserne forsvinder ofte efter 3–6 måneder, men hos enkelte kan det være permanent.
  • Arrene efter operationen vil typisk være røde og hævede, men dette fortager sig over en periode på 6–12 måneder. Arrene vil med tiden blive smalle og lyse, men hos enkelte kan arrene blive brede og mørkt pigmenterede.
  • I sjældne tilfælde (under 1%) kan der efter operationen opstå en blødning. Dette kan kræve en ny operation. Efterblødning giver ofte misfarvning i ugerne efter, men ødelægger ikke det blivende resultat.
  • Ved al kirurgi kan der komme infektion, og selv om dette er sjældent i forbindelse med brystformindskende kirurgi (under 1%), kan det dog forekomme. Det kræver behandling med antibiotika.
  • Vævsdød efter operationen er sjældent, men det kan forekomme ved operationer, hvor der fjernes hud, og brystvorten flyttes. Vævsdød betyder, at huden mister sin blodforsyning og dør. Drejer det sig om overfladiske dele af huden, kan det ofte hele ved god sårpleje, men er der tale om dybere vævsskade, skal man opereres.
  • Der kan opstå væskeansamlinger i operationsområdet. Dette kan vi evt. fjerne i ambulatoriet ved udtømning med en nål. Oftest forsvinder det dog af sig selv igen.

Hvis du drikker mindre end 14 genstande/uge som mand, har du en lav risiko for at blive syg som følge af alkoholindtag i forbindelse med din operation. Alkoholindtag over 4 genstande pr. dag medfører en øget risiko for komplikationer både under og efter operationen som fx infektioner, blødning under operationen og dårlig sårheling. Derfor anbefaler vi, at du i dette tilfælde helt stopper med alkoholindtag 4 uger før operationen for at mindske risikoen for disse komplikationer.

Indgrebet kan foretages enten i lokalbedøvelse eller i fuld bedøvelse. Dette aftales ved forundersøgelse med plastikkirurgen. Nogle dage inden operationen modtager du en e-mail med informationer ift. mødetid, evt. faste og mange andre praktiske informationer.

Inden operationen markerer plastikkirurgen området, der skal opereres med en tusch.

Operationen varer ca. 1 time. Der laves to små snit ved hvert bryst (op til 5 mm lange). Området, der skal suges, fyldes med en væske, der indeholder lokal­bedøvelse og adrenalin­, som får blod­karrene til at trække sig sammen­. Der bliver suget en passende mængde fedtvæv og en smule af kirtelvævet­ ud. Der bliver lagt lokalbedøvelse i sårene ved operationens slutning, og du får en stram komprimerende forbinding på.

Operationen varer ca. 1,5 time og foregår oftest i fuld bedøvelse. Fedt­sugningen forløber som ovenfor beskrevet. Herefter­ laver plastikkirurgen et snit langs underkanten af brystvorten, hvorigennem kirtelvævet fjernes. Der efterlades en smule kirtelvæv direkte under brystvorten. Der bliver lagt lokalbedøvelse i sårene ved operationens slutning, og du får en stram komprimerende forbinding på.

Operationen varer ca. 2 timer og foregår altid i fuld bedøvelse. Selve teknikken afhænger af mængden af løs hud, der skal fjernes. Kirtelvævet fjernes, brystvorterne løftes, ­ hvis nødvendigt, og den overskydende hud skæres væk. Der bliver lagt lokalbedøvelse i sårene ved operationens slutning, og du får en stram komprimerende forbinding på. Du kan ikke selv køre bil, så tag gerne en ledsager med. Ellers bestiller vi en taxa til dig, når du skal hjem.

Du kan tage hjem samme dag, som du er opereret. Der kan være lette smerte, som behandles med den smertestillende medicin, som du får udleveret.
Du kan se hævelse og misfarvning af området i de første 2-4 uger. Du skal have en komprimerende forbinding på dag/nat i minimum 3 uger og herefter gerne i 3 uger i dagtiden. Denne forbinding udleveres i klinikken på operationsdagen.

Du tilbydes en kontrol ca. 2 uger efter operationen, hvor eventuelle tråde fjernes. 3 måneder efter operationen kommer du i klinikken til kontrol og til optagelse af efterbilleder.