Øjenlågsoperation

Øvre og nedre øjenlåg er vigtige for et sundt, friskt og oplagt udseende. Når man kommer op i alderen, er der en risiko for at udvikle tunge øjenlåg, poser og mørke rande under øjnene. Man kan også være genetisk disponeret for, at huden omkring øjenlågene bliver slap i en yngre alder.

Tunge øjenlåg kan give både kosmetiske, men også fysiske gener, da det i udtalte tilfælde kan blokere for udsynet.

Øjenlågsoperation

45-60 min. efter operationen

Ca. 1 time

Efterforløb

Operationen

På øvre øjenlåg er årsagen oftest en blanding af løs og overskydende hud samt frembulende fedt bag øjenlåget. Under operationen fjernes både overskydende hud og ved behov også fedtpuderne. Arret placeres i øjenlågets omslagsfold og ses derfor ikke, når man har åbne øjne. Endvidere heler arrene på den tynde øjenlågshud hurtigt, og vil efter ca. 3 mdr. være nærmest usynlige. De fleste mennesker har mindre asymmetri ved øjnene, og dette  vil i nogle tilfælde også ses efter operationen. Hvis den overskydende hud strækker sig udenfor øjenvipperne, vil arret i disse tilfælde også strække sig uden for disse.

Hvis man har poser og mørke rande under øjnene, er det typisk en kombination af frembulende fedt og for meget hud på nedre øjenlåg. Ved operationen fjerner man fedtet og et stykke af øjenlågshuden, hvorved huden strammes op bliver mere jævn. Arret kommer til at ligge lige under vipperne og heler ligesom uden synlige ar efter ca. 3 mdr. Ønsker man både øvre og nedre øjenlågsplastik kan dette udføres i samme operation i både fuld og lokalbedøvelse.

Ved forundersøgelsen undersøger din plastikkirurg dig, og sammen planlægger I den bedste løsning til dig. Vi anbefaler, at du læser denne side igennem før forundersøgelsen og skriver dine spørgsmål ned, så du husker at stille dem.

Det er en god idé at tage en ven eller et familiemedlem med til forundersøgelsen, da der er mange informationer at forholde sig til. Det er vigtigt, at du føler dig tryg.

Til forundersøgelsen vil du blive grundigt informeret om indgrebet, det forventede forløb efter indgrebet samt mulige bivirkninger og komplikationer.

Resultatet efter en øjenlågsoperation holder normalt i mange år, men stopper ikke den naturlige aldring, hvorfor der nogle gange (efter nogle år) kan være behov for at gentage operationen.

Operation på øvre og nedre øjenlåg er en sikker operation med få komplikationer, når den udføres korrekt. Dog er der som ved alle andre operationer en risiko for komplikationer.

• Behandlingskrævende blødninger er meget sjældne ved operationer på øjenlåg, og kommer oftest inden man udskrives. Dog kan man godt få et ”blåt øje” efter operationen, hvilket skyldes mindre efterblødninger. Dette kan forlænge tiden inden øjenomgivelser er normale, men påvirker ikke resultatet.
  • Forbigående dobbeltsyn og sløret syn ses ved mindre end 1% af tilfældene.
  • Nedsat følesans i øjenlågene.
  • Besvær med at lukke øjnene.
  • Dry eyes -syndrom.
  • Svien og brændende fornemmelse.
  • Hvis arrene i meget sjældne tilfælde ikke heler tilfredsstillende op, kan man efter 3-6 måneder korrigere arret.
  • Unormal øjenlågsposition kan i meget sjældne tilfælde ses.
  • Øget tåreflåd eller tørhed i den første uge kan lindres af viskøse øjendråber.
  • Dyb blødning. Ekstremt sjældent (1:10.000) ses en dyb blødning bag øjet. Symptomerne er meget kraftige smerter bag øjet. Hvis tilstanden ikke behandles hurtigt, kan det medføre varige synsnedsættelse og blindhed grundet øget tryk på synsnerven. Oplever du dette, skal du straks kontakte kirurgen. Får du ikke kontakt til kirurgen, skal du ringe til nærmeste vagtcentral mhp. akut tilsyn ved en øjenafdeling/øjenlæge på et hospital.
  • I under 1% af operationerne kan efterforløbet kompliceres af infektion, som oftest behandles med enten antibiotika øjendråber eller tabletter.
  • Ektropion. Tilstand efter operation på nedre øjenlåg, hvor slimhinden på indersiden af nedre øjenlåg mister kontakten med selve øjet grundet hævelse og væskeansamling. I sjældne tilfælde tager det mange uger inden tilstander falder til ro, men ofte normaliseres tilstanden 1-2 uger. Tilstanden kan yderst sjældent (under 1 %) være permanent og medføre et behov for en ny korrigerende operation.

Indgrebet kan foretages enten i lokalbedøvelse eller i fuld bedøvelse. Dette aftales ved forundersøgelse med plastikkirurgen. Nogle dage inden operationen modtager du en e-mail med alle praktiske informationer ift. mødetid, evt. faste og mange andre praktiske informationer.

Inden operationen markerer plastikkirurgen området, der skal opereres med en tusch. På øvre øjenlåg fjernes huden og som regel en tynd stribe muskel. I nogle tilfælde fjerner man også en lille, overskydende fedtpude. Men en lille elektrisk pincet stoppes de små blødninger i vævet og herefter syes huden sammen til et næsten usynligt ar med en meget tynd sytråd. På nedre øjenlåg laves der en lille incision ca. 2 mm under øjenvipperne. Herefter løsnes huden, og vi fjerner lidt overskydende fedt. Til sidst fjernes overskydende hud, musklen strammes op og huden syes sammen med en meget tynd sytråd.

Operationen på øvre øjenlåg varer ca. 45 minutter, på nedre øjenlåg lidt længere. Når lokalbedøvelsen holder op med at virke, kan man opleve let smerte og ømhed. Efter operationen er færdig ligger du ca. 1 time ned i vores opvågningsstue med isposer på øjnene, inden du kan komme hjem. Solbriller kan være behagelige at have på. Du kan ikke selv køre bil, så tag gerne en ledsager med. Ellers bestiller vi en taxa til dig, når du skal hjem.

Hævelsen og misfarvningen omkring øjnene er mest udtalt de første par dage og vil være synligt i 1-2 uger. Den udleverede ismaske (eller tilsvarende som fx fryseærter eller isklumper pakket ind i rent bomuld) bruges 4-5 gange ca. 20 minutter de først 3-4 dage efter operationen. Lette smerter er forventeligt de første dage og kan afhjælpes med Panodil 1 gram 4 gange om dagen.

Hvis du har fået opereret dine nedre øjenlåg, får du øjendråber med, som forbygger både hævelse og infektion. Du skal bruge øjendråberne 4 gange om dagen i 5 dage. Arret må ikke få sol det første halve år og ses først modnet efter ca. 3 mdr.

Ca. 1 uge efter operationen fjernes sytråden. 3 måneder efter operationen kommer du i klinikken til kontrol og til optagelse af efterbilleder.