Brazilian Butt Lift

Fedttransplantation til bagdelen bliver også kaldt en Brazilian Butt Lift. Ved denne operation fedtsuger man områder forskellige steder på kroppen, som aftales med din plastikkirurg, og efterfølgende sprøjtes fedtet ind under huden på bagdelen. Herved opnås en mere rund og struttende bagdel.

Brazilian Butt Lift

Operation i fuld bedøvelse

2-3 timer efter operationen

1,5-2 timer

Operationen

Under fedtsugningen samles fedtvævet op i en beholder med en lille slynge indeni. Dette udstyr hedder Revolve og sikrer den bedst mulige overlevelse af fedtcellerne – og dermed det bedst mulige resultat. Fedtet slynges forsigtigt, hvorved den overskydende væske filtreres væk og efterlader fedtet klart til transplantationen. Herefter overføres det koncentrerede fedt til mindre sprøjter og gennem 1-2 små snit på hver side af bagdelen og placeres i underhudsfedtet. På den måde opnår man den ønskede volumen.

Mængden af fedt man typisk transplanterer afhænger af dit udgangspunkt og dine ønsker. Transplanterer man for meget fedt på én gang, risikerer man, at fedtcellerne dør. Selvom fedtcellernes overlevelse er meget variabel, kan man regne med at 60-70% af de transplanterede fedtceller overlever. Det kan derfor være nødvendigt med flere operationer med nogle måneders mellemrum for at opnå den ønskede form og volumen.

Ønsker du BBL operation, kommer du først til en forundersøgelse ved en speciallæge i plastikkirurgi på Lift Clinic. Det er ofte en fordel at tage en veninde, ven eller partner med til dette, da planlægning af en operation rummer mange informationer, man skal forholde sig til. Det er vigtigt at læse denne side grundigt igennem samt notere eventuelle spørgsmål ned.

Ved forundersøgelsen optages en grundig medicinsk journal. Der udføres en fysisk undersøgelse, og herefter beslutter man i fællesskab det bedste sted til fedtsugningen samt hvor meget fedt, der skal transplanteres for at opnå det bedste resultat. En meget vigtig del af forundersøgelsen er forventningsafstemning. Forhold som over- eller undervægt, rygning, genetik m.m. kan påvirke resultatet og dette gennemgås grundigt. Risikoen for eventuelle komplikationer og håndteringen af disse vil du også blive informeret om ved forundersøgelsen.

Da vi på Lift Clinic prioriterer en høj patientsikkerhed, kan vi desværre ikke tilbyde operationen til personer med en BMI på 30 eller derover. Vi opererer heller ikke personer med insulinkrævende sukkersyge (diabetes type I), visse lidelser i hjerte, kredsløb og lunger. Dette omfatter tilmed personer med epilepsi med krampeanfald indenfor de seneste 2 år samt personer der har oplevet alvorlige komplikationer i forbindelse med fuld bedøvelse.

Resultatet holder hele livet. Går man meget op eller ned i vægt, så kan resultatet ændre sig, da fedtcellerne er levende og med vægtændringer derfor også vil ændre størrelse.

Hos Lift Clinic er udføres Brazilian Butt Lift operationer altid af meget erfarne plastikkirurger, og selvom bivirkninger og komplikationer er sjældne, så kan følgende forekomme;

• Nedsat følsomhed i huden på både fedtsuget og fedttransplanterede områder. Følesansen bliver oftest normaliseret i løbet af 6-9 måneder, men i nogle tilfælde forbliver den permanent ændret.
  • Meget sjældent (<1%) opstår der infektion. Symptomerne på infektion er ømhed, varme og hævelse samt almen ubehag og eventuelt feber. Hvis der opstår en overfladisk infektion i såret, behandles dette med antibiotika, som oftest er tilstrækkeligt. Meget sjældent (<1%) kan man få en dybereliggende infektion, som kan nødvendiggøre en operation.

Hvis du drikker mindre end 7 genstande pr. uge som kvinde og mindre end 14 genstande pr. uge som mand har du en lav risiko for at blive syg som følge af alkoholindtag i forbindelse med din operation. Alkoholindtag over 4 genstande pr. dag medfører en øget risiko for komplikationer både under og efter operationen som fx infektioner, blødning under operationen og dårlig sårheling. Derfor anbefaler vi, at du i dette tilfælde helt stopper med alkoholindtag 4 uger før operationen for at mindske risikoen for disse komplikationer.

Indgrebet foretages i fuld bedøvelse. Nogle dage inden operationen modtager du en e-mail med informationer om mødetid, faste, og andre praktiske forhold.

Inden operationen markerer plastikkirurgen området, der skal opereres med en tusch. Der bliver taget billeder både af områderne, som skal fedtsuges samt områderne, hvor der skal transplanteres fedt til.

Før operationen møder du vores narkoselæge, som planlægger bedøvelsen. Operationen varer ca. 1½-2 timer, og selvom du er i fuld bedøvelse, bliver der lagt lokalbedøvelse der, hvor sårene er. I væsken som bruges til fedtsugningen er der ligeledes lokalbedøvelse, da du derved vil have mindre ondt efter operationen. For at forebygge infektioner gives inden operationens start antibiotika i en blodåre. Antallet af sår er forskelligt alt efter, hvor mange områder der skal fedtsuges, men hvert sår måler 2-3 mm og er lukket med en lille sytråd, som skal fjernes efter ca. 14 dage. Sårene er oftest nærmest usynlige efter 6-9 måneder. Du kan ikke selv køre bil efter operationen, så tag gerne en ledsager med. Ellers bestiller vi en taxa til dig, når du skal hjem.

Du møder på Lift ca. 1 time før operationen hvor en sygeplejerske tager imod dig. Din plastikkirurg tager såkaldte før-billeder af dig og laver de nødvendige optegninger samt taler operationen kort igennem med dig. Herefter vil du blive bedøvet på operationsstuen og blive operereret. Når operationen er vel overstået, ligger man typisk nogle timer på Lift’s opvågningsafsnit inden man kan tage hjem. Når du vågner, vil du oftest føle dig øm og spændt og vil have brug for smertestillende medicin. Inden du udskrives, sikrer vi os, at du er godt smertedækket og forberedt på, hvordan du skal forholde dig, når du kommer hjem. Da det er meget vigtigt, at temperaturen omkring de transplanterede fedtceller ikke bliver for lav, pakker vi områderne ind i en varmende vat-forbinding, som du skal have på i 14 dage. Endvidere er det vigtigt, at du ikke får tryk og kulde på bagdelen de første ca. 4 uger, hvorfor du ikke må sidde direkte på de behandlede områder eller sove på ryggen. Du vil få komprimerende forbindinger på de fedtsugede områder i form af et mavebælte, korte- eller lange cykelbukser, som skal bruges i ca. 6 uger for at få det bedste resultat efter fedtsugningen.

Du tilbydes en kontrol ca. 2 uger efter operationen, hvor eventuelle tråde fjernes. 3 måneder efter operationen kommer du i klinikken til kontrol og til optagelse af efterbilleder.