Gratis forundersøgelser i København. Book tid

Gratis forundersøgelser i Kbh. Book tid.

Kirurgis læbeløft

I takt med at man bliver ældre, er der en risiko for, at afstanden mellem næsen og det læberøde øges, og overlæben fremstår smal. Her kan et kirurgisk læbeløft være en god løsning. Man kan også være disponeret til dette i en yngre alder.

Ved operationen afkorter man huden mellem næse og det læberøde ved, at man fjerner huden i et moustache-lignende mønster. På den måde kommer det læberøde til at fremstå tydeligere og giver læben mere volumen. Hvis volumen er din højeste prioritet, så er det muligt at kombinere et læbeløft med en fedttransplantation til læberne.

Du vil først blive tilset af plastikkirurgen, som vil tegne med tusch i området omkring læberne og tage førbilleder.
Der sprøjtes lokalbedøvelse ind i det opererede område, hvorefter kirurgen fjerner hud over læberne i et moustache-lignende mønster for på den måde at afkorte huden mellem næsen og det læberøde. Afslutningsvist syes huden sammen med en tynd tråd.

Et kirurgisk læbeløft tager ca. 45 min.

Resultatet af et kirurgisk læbeløft holder i mange år. Den naturlige aldring vil dog strække huden med årene, hvorfor der efter mange år kan være behov for at gentage operationen. Bemærk, at holdbarheden af et læbeløft varierer fra patient til patient afhængig af ydre forhold, levevis, rygning, solpåvirkning mv.

Man begynder at kunne se det endelige resultat efter 3 måneder, men nogle gange tager processen længere tid. Vær indstillet på, at det kan tage op til 6 måneder og i visse tilfælde op til 1 år.

På Lift Clinic koster et kirurgisk læbeløft i lokalbedøvelse fra 16.000 kr. Alle vores priser er vejledende og inklusiv den lovpligtige patientforsikring.

På Lift Clinic kan du låne til dit kirurgiske læbeløft rente- og gebyrfrit. Du kan således dele betalingen op i mindre bidder uden at skulle betale ekstra for operationen. Vi tilbyder finansieringsløsningen i samarbejde med Resurs Bank, og du kan lave en låneansøgning her på siden.

Normal kan man genoptage sit arbejde dagen efter et kirurgisk læbeløft. Nogle foretrækker at arbejde hjemmefra de første par dage.
På Lift Clinic kan vi ikke tilbyde operationen til personer med en BMI på over 30. Det skyldes, at der er større risiko forbundet med operationen.
På Lift Clinic foretages et kirurgisk læbeløft som oftest i lokalbedøvelse, men kan også udføres i fuld bedøvelse, hvilket besluttes til forundersøgelsen.
Du skal forvente at opleve smerter i tiden efter dit læbeløft. Inden du udskrives, sikrer vi os, at du er godt smertedækket og forberedt på, hvordan du skal forholde dig, når du kommer hjem. Det er individuelt, hvor mange smerter der er forbundet med operationen.

Det er en kraftig anbefaling, at du stopper med rygning og e-cigaretter 6 uger før og 6 uger efter operationen, da der er højere risiko for lungeproblemer, nedsat sårheling og infektioner efter operationen. Starter du med at ryge igen, anbefales det tidligst 6 uger efter operationen af hensyn til sårheling og det bedst mulige resultat. Man kan godt bruge rygestopmedicin (nikotinplaster og nikotin-tyggegummi).

Hvis du drikker mindre end 7 genstande pr. uge som kvinde og mindre end 14 genstande pr. uge som mand har du en lav risiko for at blive syg som følge af alkoholindtag i forbindelse med din operation. Vi anbefaler, at du i dette tilfælde helt stopper med alkoholindtag 4 uger før operationen for at mindske risikoen for komplikationer som infektion, blødning og dårlig sårheling.

I tilfælde af lokalbedøvelse vil man typisk være klar til at tage hjem ca. 1 time efter operationen. Hvis man derimod har været i fuld bedøvelse, vil man som oftest være klar til at tage hjem 2-3 timer efter operationen.

Efter 2-3 dage kan du gå forsigtigt i brusebad uden at vaske eller gnubbe operationssåret direkte. Tør med et rent håndklæde. Det brune plaster på operationssåret kan godt tåle vand og skal blive siddende indtil kontrollen 10 dage efter operationen.

Undgå sauna, dampbade og svømmehal de første 4 uger efter operationen – operationssårene skal først være helet, dvs. ingen synlige sårskorper.

Du må selv køre bil dagen efter operationen, hvis du føler dig klar til det. Du må ikke køre bil, hvis du tager stærk smertestillende medicin.
Sov som du finder det behageligt. Undgå at få hovedet under hjertehøjde det første døgn. Læg med fordel et par ekstra puder i ryggen.
Du kan langsomt begynde at træne eller dyrke sport efter 2 uger, men det er vigtigt at lytte til din krop og stoppe den fysiske aktivitet, hvis du oplever smerter. Du kan gå ture og cykle, når du vil.
De første 2 uger efter operationen bør du holde et lavere aktivitetsniveau og undgå tunge løft.
Det er helt normalt, at der forekommer blå mærker og misfarvning af området. Dette vil typisk aftage inden for et par uger.

Et kirurgisk læbeløft er en sikker operation med få komplikationer, når den udføres korrekt. Dog er der som ved alle andre operationer en lille risiko for komplikationer, som du kan læse mere om her på siden.

Arret kommer til at ligge lige i kanten af næsen og følger denne, så det efter helingsperioden vil være næsten usynligt. Der er en lille risiko for, at man kan få et grimt og skræmmende ar.
Det er individuelt, hvordan ar heler. Har man tidligere haft problemer med uskøn ardannelse, så kan man også forvente det ved denne operation. Det er vigtigt at oplyse om dette til forundersøgelsen.

Når såret er helet helt op og skorpen falder af, så bør du smøre arret med et plejeprodukt 1-2 gange om dagen. Vi anbefaler IS Clinical SHEALD Recovery Balm. Cremen stimulerer dannelsen af nye hudceller, fremmer hurtig heling og hjælper med at forebygge ar-dannelse. Vi anbefaler, at du som minimum smører arret i 3 måneder. Det kan dog være effektivt at smøre arret i op til 6 måneder efter operationen.

Derudover er det utrolig vigtigt, at du beskytter dit ar mod sollys de første 12 måneder. Vi anbefaler, at du bruger solcreme med solfaktor 50.

Det er ikke muligt at få et kirurgisk læbeløft betalt af det offentlige, da det vil blive vurderet som en “kosmetisk indikation”. Desuden kan vi hos Lift Clinic ikke tilbyde nogen former for operationer med henvisning fra det offentlige.