Ansigtsløft

Et ansigtsløft hjælper til at mindske alderstegn i ansigtet, så du får et mere ungdommeligt udseende. Efterhånden som vi bliver ældre, mister ansigtshuden sin elasticitet og bliver slap og mere rynket. Processen fremskyndes af udbredt solbadning og rygning. Forandringerne begynder typisk med, at furerne på siden af munden bliver dybere. Der opstår med tiden en lille fold i huden på kæberanden ud for mundvigene også kaldet “hamsterposer”. Samtidig bliver huden på halsen løsere.

Et ansigtsløft er til dig, som vil have dit yngre udseende tilbage. Det er for dig, der vil have rettet kæbelinjen op og fjerne hamsterposer, få glattet furer fra næsen ned mod mundvigene eller strammet huden på halsen op. Den mest almindelige årsag til, at patienter vælger et ansigtsløft er, at de har hamsterposer langs kæberanden. Derved bliver overgangen mellem ansigt og hals mindre markeret.

Ansigtsløft

Operation i fuld bedøvelse

Overnatning til dagen efter

2,5-3 timer

Ved et ansigtsløft udglattes huden under hagen, folderne ved munden bliver mindre dybe og kæbelinjen rettes ud, hvilket giver et mere ungdommeligt udseende. Indgrebet kan kombineres med en fedtsugning under hagen og en opstramning af halsmusklen. Rynkerne omkring øjnene reduceres kun en smule, og rynkerne i panden påvirkes ikke.

Resultatet af kosmetisk kirurgi er ikke varigt, og det afhænger specielt af huden og bindevævets kvalitet og elasticitet, men også af alkohol, rygning og solpåvirkning. I bedste tilfælde har du en effekt af operationen, som varer i op til 8-10 år.

Inden beslutningen om et ansigtsløft kommer du til en forundersøgelse hos en af vores plastikkirurger. Vi anbefaler, at du læser denne side igennem før konsultationen og skriver dine spørgsmål ned, så du husker at stille dem ved forundersøgelsen. Det er en god idé at tage en ven eller et familiemedlem med til forundersøgelsen, da der er mange informationer at forholde sig til. Det er vigtigt, at du føler dig tryg.

Ved forundersøgelsen taler vi om dine ønsker, og plastikkirurgen undersøger dig. Ud fra dette forklarer plastikkirurgen dig, hvilke muligheder der foreligger, og sammen beslutter vi, om et ansigtsløft er det rette for dig. Du bliver grundigt informeret om indgrebet, forventet forløb efter operationen samt mulige bivirkninger og komplikationer.

Resultatet af kosmetisk kirurgi er ikke varigt. Kroppens naturlige aldring fortsætter og vil med tiden ændre resultatet. Hvor hurtigt kroppen ældes er individuel og afhængig af bl.a. arvelige faktorer, rygning og solpåvirkning. Derudover er det vigtigt at huske, at operationen er forbundet med en vis risiko for komplikationer og at slutresultatet ikke altid kan leve op til dine og plastikkirurgens forventninger og ønsker.

Nedenfor har vi gennemgået de komplikationer, der kan forekomme ved et ansigtsløft.

• Hævelse og misfarvning: Det er normalt, at ansigtet hæver meget op dagen efter operationen. Hævelsen vil aftage i de efterfølgende uger. Ligeledes vil misfarvning efter blødning også aftage. Eventuelle ujævnheder i huden vil også udligne sig med tiden.
  • Nedsat følesans: Der vil være nedsat følesans i huden i ansigtet i nogle uger. Følesansen kommer langsomt tilbage. I sjældne tilfælde kan der være lidt følelsesløshed i længere tid i kinderne. Som regel bliver følelsen normal igen, men det sker ikke altid.
  • Arrene efter operationen vil typisk være røde og hævede, men dette fortager sig i løbet af 6–12 måneder. Arrene vil med tiden ofte blive smalle og lyse, men hos enkelte kan arrene blive brede og mørkt pigmenterede.
  • Ved al kirurgi kan der komme infektion, og selv om dette er sjældent i forbindelse med et ansigtsløft (under 1%), kan det dog forekomme. Det kræver behandling med antibiotika. Tegn på infektion er rødme, varme, hævelse, dunkende smerter, almen påvirkning og evt. feber. Hvis du ryger eller er overvægtig, er risikoen for infektion større.
  • Blodsamling efter en ansigtsløftning er den hyppigste komplikation. Det kan kræve et lille indgreb i lokalbedøvelse for at fjerne blodsamlingen. Blodsamling opstår oftest i det første døgn efter operationen.
  • Vævsdød (nekrose) ses meget sjældent. Hvis det sker, er det enten bag ørerne eller lige foran ørerne. Storrygere og personer med dårligt blodomløb og diabetes eller personer, som er i behandling med nogle typer medicin, der disponerer til dårlig blodgennemstrømning i vævet, som kan forårsage kraftig nedsat opheling. Tal med din plastikkirurg om dette.
  • Nerveskader: Nerveskader med lammelse af enkelte muskler i ansigtet forekommer yderst sjældent, men kan være permanent.

Indgrebet foretages i fuld narkose. Nogle dage inden operationen modtager du en e-mail med alle informationer ift. mødetid, faste og mange andre praktiske informationer.

Inden operationen markerer plastikkirurgen området, der skal opereres med en tusch. Operationen varer ca. 3 timer i alt og foretages i fuld bedøvelse. Snittet lægges fra området i håret over øret, ned foran øret, bueformet rundt om øreflippen og herefter op bag øret og bagud ind i hårkanten. Huden løsnes næsten frem til mundvigene og ned på halsen, så overskuddet kan fjernes uden stramning. Hyppigt foretages også en opstramning af den underliggende muskulatur (SMAS-plastik) for at få et mere varigt resultat. Hvis halsmusklen er slap, strammes den op. Dette sker ofte ved at lave et 2–3 cm. langt tværgående snit under hagen. Huden på halsens forside løsnes, og muskulaturen syes sammen i midtlinjen inde under huden.

Den operation, der kaldes et ansigtsløft, dækker over en lang række variationer af operationsteknikker. Hvilken variation, der er mest velegnet i dit tilfælde, afhænger af en individuel vurdering. Alle metoder har sine muligheder og begrænsninger, og én metode kan ikke anvendes på alle patienter.

Der kan komme blødning under operationen, og plastikkirurgen vil i dette tilfælde lægge et dræn (en lille plastikslange) ud gennem huden for at lede evt. blod væk fra såret. Der bliver lagt lokalbedøvelse i sårene ved operationens afslutning, og sårene bliver syet med selvopløselige tråde i de fleste tilfælde. Der sættes papirplastre over sårene. Der lægges til sidst en forbinding omkring hovedet. Bemærk, at du kan ikke selv køre bil hjem efter operationen.

Efter 2-3 dage kan du gå forsigtigt i brusebad uden at vaske eller gnubbe operationssåret direkte. Tør med et rent håndklæde. Når trådene er fjernet eller opløst, kan du bade som vanligt. Du skal benytte en hovedforbinding, som giver kompression på halsen og kinderne. Den skal du benytte døgnet rundt i 3-5 dage

Du tilbydes en kontrol ca. 2 uger efter operationen, hvor eventuelle tråde fjernes. 3 måneder efter operationen kommer du i klinikken til kontrol og til optagelse af efterbilleder.