Maveplastik

En maveplastik, der også kaldes en abdominalplastik, er en kosmetisk operation for dig, der døjer med overskydende hud fortil på maven. Ved operationen fjernes overskydende hud fra den midterste og nedre del af maven for at stramme mavemusklerne og gøre maven tyndere og mere fast. I nogle tilfælde vil man kombinere en maveplastik med en fedtsugning for at opnå det ønskede resultat. Dette afklares til forundersøgelsen.

Du kan læse mere om en maveplastik her på siden. Døjer du ligeledes med løs hud på dine arme, så kan du læse mere om en armplastik her på siden

Resultatet af en maveplastik holder i mange år, men operationen stopper ikke tiden, og din krop vil fortsat ældes betinget af arv og miljø. Vær opmærksom på, at formen på maven kan ændres markant, hvis du tager meget på i vægt eller bliver gravid.

Bemærk, at holdbarheden af resultatet varierer fra patient til patient afhængig af ydre forhold, levevis, vægtsvingninger mv.

Der går som oftest mellem 3-6 måneder før, du kan se resultatet af en maveplastik. Det kan i visse tilfælde gå op til 1 år, før man kan se det endelige resultat af operationen.

På Lift Clinic koster en stor maveplastik med sammensyning af muskel og inkl. indlæggelse 46.000 kr. Er der ikke behov for sammensyning af musklen, så ligger prisen på 44.000 kr. Priserne er vejledende og er inklusiv den lovpligtige patientforsikring.

På Lift Clinic kan du låne til din maveplastik rente- og gebyrfrit. Du kan således dele betalingen op i mindre bidder uden at skulle betale ekstra for operationen. Vi tilbyder finansieringsløsningen i samarbejde med Resurs Bank, og du kan lave en låneansøgning her på siden.

Du kan genoptage stillesiddende arbejde efter et par dage – de fleste foretrækker at arbejde hjemmefra den første uge. Har du et mere fysisk krævende arbejde, skal du forvente 1-2 ugers sygemelding. Dette kan du drøfte med din plastikkirurg til forundersøgelsen.
På Lift Clinic kan vi ikke tilbyde en maveplastik til personer med en BMI på over 30. Det skyldes, at der er større risiko forbundet med operationen og bedøvelsen.

Det er en kraftig anbefaling, at du stopper med rygning og e-cigaretter 6 uger før og 6 uger efter operationen. Ved samtidig rygning er der en meget højere risiko for lungeproblemer, nedsat sårheling og infektioner efter operationen. Starter du med at ryge igen, anbefales det tidligst 6 uger efter operationen af hensyn til sårheling og det bedst mulige resultat. Man kan godt bruge rygestopmedicin (nikotinplaster og nikotin-tyggegummi).

Hvis du drikker mindre end 7 genstande pr. uge som kvinde og mindre end 14 genstande pr. uge som mand har du en lav risiko for at blive syg som følge af alkoholindtag i forbindelse med din operation. Alkoholindtag over 4 genstande pr. dag medfører en øget risiko for komplikationer både under og efter operationen som fx infektioner, blødning under operationen og dårlig sårheling. Derfor anbefaler vi, at du i dette tilfælde helt stopper med alkoholindtag 4 uger før operationen for at mindske risikoen for disse komplikationer.

En stor maveplastik foretages i fuld bedøvelse. En nedre mini maveplastik kan foretages i lokalbedøvelse.

Efter en stor maveplastik skal du være indlagt en nat, så vi kan holde godt øje med dig. Næste morgen fjernes eventuelle dræn, og du kan tage hjem.

Undgå sauna, dampbade og svømmehal de første 4 uger efter operationen – operationssårene skal først være helet, dvs. ingen synlige sårskorper.

Vi anbefaler, at du som minimum venter 6 uger med at sove på maven efter en maveplastik. Vent til det føles behageligt og ikke medfører gener.
Du skal bruge det udleverede mavebælte dag og nat i 6 uger efter operationen. Mavebæltet støtter maven, fremmer heling og reducerer eventuel hævelse. Du må tage mavebæltet af i forbindelse med bad, og når det skal vaskes. I den periode bør du holde dig i ro.

Du kan langsomt begynde at træne eller dyrke sport efter 4-6 uger, men det er vigtigt at lytte til din krop og stoppe den fysiske aktivitet, hvis du oplever smerter. Du kan gå ture, når du vil.

De første 4-6 uger efter din maveplastik bør du holde et lavere aktivitetsniveau og undgå tunge løft.

Du må køre bil, når du føler dig klar til det. Dog tidligst dagen efter operationen. Mærk efter, om det giver anledning til smerter, i så fald vent yderligere nogle dage med genoptagelse af bilkørsel. Du må ikke køre bil, hvis du tager stærk smertestillende medicin.

Det er helt normalt, at der forekommer blå mærker og misfarvning af området. Dette vil typisk aftage inden for et par uger.

Nej, det er ikke farligt at få en maveplastik, men ved alle kosmetiske operationer er der en lille risiko for komplikationer, og dem tager vi selvfølgelig højde for her på Lift Clinic. Til forundersøgelsen vil vi informere dig om de risici, der er forbundet med operationen. Du kan læse mere her på siden

Når såret er helet helt op og skorpen falder af, så bør du smøre arret med et plejeprodukt 1-2 gange om dagen. Vi anbefaler IS Clinical SHEALD Recovery Balm. Cremen stimulerer dannelsen af nye hudceller, fremmer hurtig heling og hjælper med at forebygge ar-dannelse. Vi anbefaler, at du som minimum smører arret i 3 måneder. Det kan dog være effektivt at smøre arret i op til 6 måneder efter operationen.

Derudover er det utrolig vigtigt, at du beskytter dine ar mod sollys de første 12 måneder. Vi anbefaler, at du bruger solcreme med solfaktor 50.

Ved en stor maveplastik så vil du få et større ar på maven. Arret vil i starten være rødt og meget synligt, men dette vil aftage i månederne efter operationen. Det kan tage et år før, at arrene er blegnet og helet helt. Langt de fleste vil få et flot ar, men der er en lille risiko for, at man kan få et grimt og skræmmende ar.

Det er individuelt, hvordan arret heler, og har du tidligere haft problemer med ardannelse og grimme ar, så kan du også forvente det ved denne operation. Det er derfor vigtigt at oplyse om dette til forundersøgelsen.

I nogle tilfælde, men dette skal man kontakte egen læge omkring. Hos Lift Clinic kan vi ikke tilbyde nogen former for operationer med henvisning fra det offentlige.